Milyen egy jó csapatépítő?
A jó csapatépítő esemény növeli a cég hatékonyságát, miközben a csapat még jól is érzi magát. A közös élményeken, irányított játékokon keresztül javul a kommunikáció, felszínre kerülnek, vagy akár meg is oldódnak esetleges problémák, feszültségek.
Cél, hogy a csapattagok kizökkenjenek a napi munkából, egymással, mint emberekkel találkozzanak, és minél jobban összeszokjanak, összecsiszolódjanak.
A jó csapatépítő program egyik kulcskérdése a helyszín, emellett viszont nagyon nem mindegy, hogy ki szervezi meg az eseményt, és hogyan vezényli le.
Csapatépítő helyszínek
Helyszínként igen népszerűek a hotelek, rendezvényhelyszínek - akár beltéri termeik, akár a parkjaik.
Az erdei, hegyi kalandtúrák, a vadvízi evezés, vitorlázás, síelés is kedvelt csapatépítő programok, amikre jó pár helyszínt tudnak ajánlani a szervező cégek.
A koronavírus járvány az online csapatépítések iránti igényt is megnövelte, bár ez szinte soha nem tudja ugyanazt az élményt nyújtani, mint a személyes jelenléttel járó programok.
Csapatépítés szervezése
Már egy közös sörözés, piknikezés, grillezés is csapatépítésnek nevezhető, és ennek megszervezését minden bizonnyal meg fogjuk tudni oldani saját kollégákkal.
A nagyobb csapatépítő események szervezése komoly költségekkel jár, ennek ellenére valószínűleg még mindig költséghatékonyabb egy erre szakosodott cég segítségét kérni, mint a saját kollégák idejét pazarolni rá. Az élmény is valószínűleg "profibb" lesz, mint ha valaki életében először szervez ilyesmit, és fontos részletek maradnak megoldatlanul.
A jó csapatépítő cégek már az ajánlatadás előtt igyekeznek minél inkább megismerni az ügyfél sajátosságait, és ahhoz igazítva alakítják a programot, nem pedig egy "konzerv" csapatépítést kapunk, ahol azt sem tudják, mivel foglalkozik a cégünk...
A téma nagyon függ a csapattagok életkorától, a férfiak-nők arányától, a cég profiljától, és a fejlesztendő területektől, a csapatépítés konkrét céljától.
Azt is jó előre meghatározni, hogy mennyi a keret, amit erre tud szánni a cég. Ha volt már csapatépítő esemény, abból sok következtetést le tud vonni a vezető, és jobban meg tudja mondani, mit szeretne; mi tetszett, mi nem tetszett az előző eseményeken.
A költséget az is befolyásolja, mennyi időre vonulhat el a csapat, hány napra eshetnek ki a munkából. A szervezéskor jó, ha több lehetséges időpontot is megjelölünk - így valószínűbb, hogy lesz szabad kapacitás a számunkra szimpatikus helyszínek valamelyikén.
A program gyakorlatilag bármi lehet
Akár divatnak is nevezhető a csapatépítés, ennek megfelelően számtalan cég foglalkozik ilyen programok szervezésével. Ha van elképzelésünk, hogy milyen típusú programot szeretnénk, szinte biztosan találunk épp ilyet kínáló cégeket, de a jobb szolgáltatók fantáziája szárnyalni szokott, ha különleges eseményre vágyunk:)
Beltéren és kültéren, illetve online más-más élményprogramok jöhetnek szóba. Lehetnek egyéni vagy csapatban megoldandó fizikai kihívások, ügyességi vagy készségfejlesztő gyakorlatok, kvíz- és egyéb játékok. A játékos feladatok szinte mindig részei a csapatépítésnek.
A közös evés-ivás biztosan népszerű része lesz a programnak; olyan is van, ahol maga a gasztronómia köré szerveződik a céges esemény.
Gyakori az is, hogy valamilyen önismereti vagy egyéb teszteket töltenek ki a résztvevők, illetve, hogy a végén van valamilyen értékelés - legalábbis a vezetővel átbeszélik a tapasztalatokat.
A csapatépítés céljai
Lehet, hogy van valamilyen konkrét megoldandó probléma is a cégnél, de általánosságban mindig cél a kommunikáció javítása a csapaton belül, az új kollégák beilleszkedésének segítése, a motiváció növelése, az esetleges konfliktusok feloldása, valamilyen közös cél felé terelés, ami végső soron mind-mind a cég hatékonyságának növelését célozza.
Ha a csapat jól érezte magát, félig máris sikeresnek mondható az esemény, de ha a cég is hatékonyabb lett, biztosan megérte a csapatépítésre szánt pénz...