Világítás az irodában és a tárgyalóban - mire figyeljünk?
Együttműködő partnerünk, a Kermann LED világítástechnikai szaktanácsadója, Matus Mónika válaszolt gyakorlati kérdéseinkre.
Mik a szempontok az iroda, illetve tárgyaló világításának megtervezésénél?
A legfontosabb szempont a szabványoknak való megfelelés. A világítási szabvány pontosan leírja, hogy milyen típusú tevékenységhez, milyen megvilágítási szintre van szükség. Az irodákban 500 lux az előírás, tárgyalóknál 300 lux. De a szabályokon kívül figyelembe kell venni a színhőmérséklettől a szabályozhatóságon keresztül a lámpák típusáig számos további szempontot.
Mire figyeljen az, aki egy már meglévő irodába költözik be? Ilyenkor honnan induljon a számára ideális világítás kialakításával?
A szabványoknak való megfelelést fényméréssel lehet ellenőrizni. De laikusként is, ha az ember belép valahova és felkapcsolja a villanyt, érezni fogja, ha nagyon sötét van, vagy túlvilágított a helyiség. Az is lehet, hogy csak valami bizonytalan zavaró tényezőt érez, például, mert nem megfelelő a színhőmérséklet. Tehát, ha érzi, hogy “valami nem stimmel”, mindenképp érdemes bevonni egy szakembert, megmérni a világítást.
Ehhez milyen szakembert kell keresni?
A világítástechnikai méréssel foglalkozó szakemberek általában világítástechnikai szakmérnökök: olyan villamosmérnökök, akik elvégezték a megfelelő szakirányt. Megfelelő végzettség nélkül nem érdemes nekiállni méregetni.
Léteznek mobiltelefonos applikációk, de ezek sosem adnak pontos eredményt; speciális műszerekre van szükség. Fontos, hogy nem nappal mérünk, mert a világítás értékét természetes fény jelenléte nélkül lehet ellenőrizni.
Ha szeretnénk átrendezni az irodát, tárgyalót, és máshol, másmilyen fényekre lenne szükség, akkor hogyan tudunk a leghatékonyabbak lenni? A Meety Partnereinél gyakori, hogy a különböző rendezvényekhez különböző terem-elrendezésre van szükség...
A fő kérdés, hogy az egyes tevékenységek honnan hova kerülnek át, illetve, hogy mennyire volt ezekre “kihegyezve” a világítás.
Egy tárgyalóteremben jellemzően középen van a tárgyalóasztal, és a világítás is az asztal fölé van koncentrálva, hiszen ott van rá szükség. Ha ezt a helyiséget átrendezik úgy, hogy a terem négy sarkába külön asztalok kerülnek, akkor azt kell megvizsgálni, hogy az asztaloknál ülők milyen munkát fognak ott végezni. A tevékenységhez kapcsolódóan pedig a szabvány leírja, hogy milyen világítást kell biztosítani.
Pici helyiségeknél - egy átlagos tárgyalónál - ennek többnyire nincs jelentősége, mert ott feltehetően az egész teremre létrehoztak egy szabványos világítást. Viszont egy nagyobb helyiségnél, ahol nem egyenletes világítást alakítottak ki, hanem a terem bizonyos részére koncentrálódott a fény, oda kell figyelni az átrendezésnél is.
Tehát, ha rugalmasan átrendezhető termet szeretnénk kialakítani, akkor így készüljünk a világítással is...
Ilyenkor a legegyszerűbb, ha teljesen egyenletes a világítást alakítunk ki.