Milyen az ideális tréningterem?

Interjú-sorozatunkban különböző szakmák képviselői mondják el, milyen tárgyalókra, termekre van szükségük munkájuk során. Ebben a részben Gyuricza Anikóval beszélgettünk, aki a Vintage Akadémia egyik vezetőjeként mintegy 20 éve tart személyiségfejlesztő tréningeket, mind bérelt helyszíneken, mind saját tréningtermeikben.

tréningterem Budapest

A ti szakmátokban milyen a jó oktatóterem, tréningterem - egyáltalán, mi a különbség?


Az én értelmezésem szerint a tréning interaktív, párbeszédre alapuló, játékokkal, a résztvevők bevonásával történő közös alkotás. Az oktatás sokkal közelebb van a frontális előadáshoz, amikor információkat osztok meg a résztvevőkkel. Az oktatóterem definíciójába az is beleértendő, hogy esetleg valamilyen informatikai megoldást szeretnék megtanítani, és miközben én elmondom, hogyan kell, a résztvevő kipróbálhatja egy eszközön, ami az oktatóteremben rendelkezésre áll. Mindenesetre oktatás közben viszonylag ritkán játszanak interaktív, szerepjátékos feladatokkal, ami a tréningnek viszont kifejezetten a profilja. Az oktatás sokkal inkább valamilyen technológiának, módszernek a megismerése, esetleg gyakorlása, míg a tréning valamilyen új készségnek vagy kompetenciának a fejlesztése. És ebből adódóan kicsit mások a körülmények is, amik ideálisak hozzá.

Mik ezek? Mennyire fontos a terem berendezése, milyen az ideális elrendezés?


Az oktatóteremről egy tanterem, padsorosan berendezett terem jut eszembe, eszközökkel az asztalon, vagy anélkül. Tréning esetében sokkal több szabad térre van szükségünk. Kevésbé kellenek az asztalok - bár ez "iskolák csatája", tehát van, aki szeret asztalnál jegyzetelni azokon a részein egy tréningnek, amikor elméleti anyagot dolgozunk fel, viszont a mozgásra mindenképp több tér kell. Így egy tréningterem gyakran nem széksoros vagy padsoros berendezésű, sokkal inkább körben ülnek le a résztvevők, amennyire a terem adottságai ezt lehetővé teszik. Ez a párbeszédet is szolgálja. Az oktatásnál, ahol az oktató elmondja az információkat, nincs annyira szükség a résztvevők közötti interaktivitásra.

Technikai felszereltségből mire szokott szükségetek lenni?

Nagyon sok múlik azon, hogy milyen jellegű tréningről, képzésről beszélünk. Ha az általánosságra próbálunk "lőni", vagy arra a gyakorlatra, amit a Vintage Akadémián folytatunk, akkor ahhoz ideálisan mindenképpen kell valamilyen eszköz, amivel a prezentációmat - videót, elektronikus tananyagot - ki tudom vetíteni mindenki számára jól látható módon. Innentől megint "iskolák csatája", hogy az okostévé a jó, vagy a projektor. A mi termeinkben okostévé van, mert az nem csak egyszerű kivetítésre használható, hanem rengeteg más funkciója is van. Talán az új oktatótermekben, tréningtermekben kevesebbszer találkozom projektorral. Az iskolákban is látható, rengeteg funkcióval bíró, új digitális táblák is egyre nagyobb teret hódítanak, már csak azért is, mert egy jó minőségű ilyen tábla tudja helyettesíteni a flipchart táblát, felíró táblát is: tudok rá írni, jegyzetelni, és nem kell lefényképeznem, ha szeretném a résztvevőkkel megosztani, hanem le tudom menteni és elküldeni nekik. Tehát a különböző technikai megoldásokban végtelen sok kényelmes és hasznos lehetőség rejlik.

A saját helyszínetek kialakításánál mik voltak a szempontok az addigi tapasztalaitok alapján?

Szerintem 20 fölött van, 30 évhez közelít a társammal, Besnyi Erikával kettőnk összes tréningtapasztalata... A saját termünk esetében kifejezetten az interaktív személyiségfejlesztésre, kompetenciafejlesztésre irányuló képzésekre koncentráltunk, ahol nagyon kevés a frontális előadás. Maga az egész képzési folyamat a hallgató bevonására alapszik. Épp ezért nálunk nincsenek asztalok, felírótáblával jegyzetelnek a hallgatóink. Viszont nagyon kényelmes székeink vannak - kulcskérdés egy tréningterem esetében, hogy ergonómiailag jól kitalált, kifejezetten erre a célra készült székeket finanszírozzanak meg a berendezés során, hiszen, ha egész napos képzésről beszélünk, 6-7-8 órát fog benne ülni a résztvevő. Nagyon sok helyen találni egymásba rakható irodai székeket - sok mindenre használhatók is, de nem 6-8 óra ülésre valók, mert a sokadik óra után már nagyon fáj rajta a dereka-háta a résztvevőnek, és arra fog figyelni, nem arra, amit én szeretnék neki mondani... Ideális, ha karfája is van a székeknek, mert az még kényelmesebbé teszi. Nálunk ilyenek vannak, körben ülnek a hallgatók és van egy hatalmas okostévé, ami a terem minden sarkából jól látható.

Milyen létszámú tréningeket kell elképzelni?

A mi profilunkban kb. 20 fő a maximum, nagyjából 14 fő az, ami átlagosnak mondható. Ez még olyan lehetőséget ad a trénernek, hogy tényleg személyes figyelmet tudjon szentelni mindenkinek. 20 fő fölött ez már sérülhet.

Amikor béreltek, vagy béreltetek külső helyszínt, akkor milyen szempontok alapján döntötök? Mit figyeltek?

Nekem egyik szakterületem a szolgáltatás minőségbiztosítás. Úgyhogy nézzünk erre rá az ügyfél szemével! Tehát, ha ügyfélként vagy hallgatóként érkeznél egy tréningre, akkor mire lennél kíváncsi? Könnyen találj oda, tehát ne az "Isten háta mögötti utca 2-ben" legyen, és tömegközlekedéssel is legyen jól elérhető. Nagyon sokan közlekednek autóval; lehessen valahol parkolni - ez egy nehéz téma egész Budapest területén, mert valahol már 4-500 forint a parkolás... Úgyhogy ideális esetben olyan helyszínt szeretnék választani, ha ki kell egészíteni a saját kapacitásunkat, ahol van valamilyen parkolóház, ahol biztonságosan, kényelmesen le tudja parkolni az autóját a résztvevő, nem fog reggel 30 percet körözni, mire valahol meg tudott állni és odatalálni. Legyen jól jelölve, hogy hova kell menni. Ez nem egy szabadulószobás játék, hogy vajon megtalálod-e az ajtót, vagy sem:) Hogyan jutok be az épületbe? - ez is egy fontos kérdés. Mi szeretünk olyan külső helyszíneket bérelni, ahol van valamilyen recepció, portaszolgálat, vagy jól megközelíthetően, átláthatóan be lehet jutni, nem kell nagyon sokáig valakire várni, hogy beengedjen az épületbe. Kényelmesek vagyunk, szeretjük a liftet, nem szívesen másznak az emberek két emeletnél többet gyalog, nekem az a tapasztalatom. Mi mindig úgy próbálunk választani a saját kapacitás mellé, hogy magán a tréningtermen kívül legyen valamilyen konyha vagy teázó-kávézó helyiség, ahova ki lehet menni, inni lehet egy kávét, lehet beszélgetni, ki lehet a teremből mozdulni.

Mit szokás enni-inni ezeken a tréningeken?

Mi minden tréningünkön biztosítunk valamilyen catering szolgáltatást. Szerintem egy képzési folyamatban kell, hogy a résztvevő tudjon inni egy kávét - ez nekem is jól felfogott érdekem... Mert ha álmos, nem tud rám figyelni. Ha megoldható és belefér egy tréning költségvetésébe, akkor egy kis sós meg édes aprósüteménynek szerintem kifejezetten örülnek a résztvevők. Ami nem nélkülözhető, az a víz és a kávé; legalább a hozzáférési lehetőség: egy olyan automata, esetleg közeli kávézó, ahova el tud menni és tud magának venni egy kávét - a komfortérzetükhöz erősen hozzátartozik.Ha egész napos tréningről van szó, akkor meleg ételre is szükség lehet...Abban segítünk a résztvevőnek, hogy a közelben hogyan tud ebédelni. Nagyon ritkán fordul elő, hogy meleg étel biztosításával hirdetnek meg egy tréninget.Tehát ez nem az a műfaj, mint a rendezvény...Nem, mert ma már nagyon sokféle diétát követnek az emberek. Míg öt évvel ezelőtt, ha azt mondták, hogy kell étel a tréningen, rendeltünk 8 pizzát és akkor mindenki evett. Most már, ha pizzát kellene rendelni, kellene rendelni laktózmenteset, gluténmenteset, húsmenteset, teljesen vegánt... Teljesen helyesen egyébként, az emberek figyelnek arra, hogy milyen diéta az ő egészségi állapotukhoz megfelelő, de ezt ismeretlenül biztosítani nem egyszerű. Egy szállodában, ahol meg tudom rendelni reggel érkezéskor, hogy majd mit szeretnénk délben ebédelni, ott azért ez kivitelezhető egyszerűen, de a mi profilunk nem ez. Abban segítünk, hogy kb. öt perc gyalogútra milyen étkezési lehetőségek vannak és úgy biztosítunk ebédszünetet, hogy abba kényelmesen bele lehessen férni. Egyébként nagyon jót is tesz az embereknek, ha sétálnak egyet.

Eddig milyen helyszíntípus vált be, hol béreltetek? Szállodában? Közösségi irodában?

A mi tréningjeinkhez a kifejezetten tréning célú helyszínek a jók, azok váltak be, akiknek az a fő profiljuk, hogy tréninghelyszínt szolgáltatnak. Az ilyen helyeken nem kell külön kérnem, biztosan lesz flipchart tábla, flipchart papír, fogok tudni ragasztani a falra - szállodában kihordanak lábon egy szívrohamot, ha azt mondom, hogy fel szeretnék ragasztani valamit a falra:) Ehhez képest, például egy olyan tréninghelyszínen, mint a mienk, fém lemezek vannak felerősítve a falra, mágnescsíkokkal, tehát még azon se kell aggódnom, hogy van-e nálam gyurmaragasztó, ami nem szedi le a festéket, hanem ezekkel a mágnesekkel bármit ki tudok a falra tenni anélkül, hogy problémás lenne, vagy azt nézné 12 ember, hogy hogyan birkózom a ragasztóval... Szóval bérléskor azokat szoktuk előnyben részesíteni, akiknek a tréningterem-szolgáltatás a fő profiljuk. Sajnos nagyon sok bezárt közülük a pandémia alatt.

Asszisztenciára szokott-e szükségetek lenni a külső helyszíneken? Például technikai segítségre...

Alapvetően, ha teljesen új helyszínre megyek, akkor biztosan kell információáramlás a tréner és a helyszínszolgáltató között a tréning előtt, mert nem mindegy, hogy VGA kábel van, HDMI kábel van, van-e Bluetooth, van-e WI-FI kód, mennyire erős a WI-FI, tudok-e olyan játékot játszani a résztvevőkkel, mikor mindenkinek egyidőben kell a net. Van-e hangosítás, mert épp olyan játékot szeretnénk, amihez arra van szükség? A projektor átviszi a hangot, vagy nem viszi át a hangot? Tehát van nagyon sok kérdés, amit fel tudunk mi trénerek tenni a helyszínszolgáltatónak. Olyan egyszerű dologgal kezdve, hogy hosszabbító lesz-e ott, vagy nekem kell vinnem. Mert valahova konkrétan bőrönddel kell érkezni, hogy biztos minden rendelkezésre álljon... Tehát ilyen fajta asszisztencia mindenképpen kell. Az a gyakorlat, hogy a tréner előbb érkezik minimum fél órával, lehet, hogy egy órával, mint a képzés résztvevői, pont ezekért, mert még akkor kiderül, "hogy...". Engem nagyon megnyugtat, hogy, ha odamegyek egy tréninghelyszínre, akkor van ott valaki, aki érti, amit kérdezek, és válaszolni is tud a kérdésekre:)

Milyen költséggel számoltok egy napi bérlésre, amikor ti kerestek?

Legkevesebb 30-35 ezer forint a napidíj és határ a csillagos ég... 50-60 ezer forintos bérleti díj sem ritka. Nagyon nagyban függ a technikai felszereltségtől és az alapterülettől. A mi képzéseinkhez kell alapterület. Hogy félre tudjam rakatni a székeket a résztvevőkkel és játszunk valamit felállva, ahhoz nem elég a minimum négyzetméter. Főleg most, hogy volt a pandémiás időszak, és jöttek ki sorra rendeletek, hogy milyen szabályok szerint lehet gyülekezni. Ha csak azt kell biztosítani, hogy másfél méterre üljenek egymástól az emberek, már az is nagyban hozzátesz, hogy mekkora alapterületű helyiség kell ahhoz, hogy le lehessen ültetni 10 embert.

Nektek mekkora alapterület kell?

25nm alatt ne is próbálkozzunk, de a 40-50nm már biztosan nagyon kényelmes. Ott akár azt is meg tudom oldani, hogy létrehozok a termen belül két kis szigetet; ha két csoportban dolgoznak, akkor az egyik csoport az egyik sarokban, a másik a másikban. Ha olyan feladatot végeznek, ahol beszélgetnek, akkor sem zavarják egymást. Egyébként pedig a tréneri műfaj nagyon sok improvizációt tartalmaz. Kihasználjuk azokat a lehetőségeket, amiket az adott helyszín biztosít. Volt már úgy, hogy kikötöttünk az udvaron, a hallban, az aulában, a kávézóban részfeladatokat megoldani...

A ti termeiteket kinek ajánljátok?

Kifejezetten tréning célokra, éppen azért, mert nem padsoros berendezésűek a termeink. Nagyon otthonos kis fészek a Vintage Office tréninghelyszíne. Minden házibuliban a leghangosabb helyszín a konyha, ahol elég nagy ahhoz, hogy lehet kávézni, csicseregni, beszélgetni, valamilyen aprósüteményt csipegetni - nálunk is nagyon népszerű a konyha. Több mint 80, majdnem 90nm a teljes alapterülete az egész Vintage Office-nak, és mindenhol kifejezetten világos, kényelmes, csendes, közös munkára, elvonult munkára egyaránt alkalmas, médiával kellően támogatott. Egy kisebb és egy nagyobb különtermünk van. Mindegyik klimatizált - erről nem beszéltünk, pedig nagyon fontos, mert nem tudunk 38 fokban odafigyelni egymásra, ez biztos. És jól megközelíthető helyen van: a Széll Kálmán tér gyalog 5 perc, ami nagyon megkönnyíti annak is a helyzetét, aki tömegközlekedéssel érkezik. Autóval pedig a Mammutban meg lehet állni - a környékhez képest viszonylag elfogadható áron.

Hivatkozzon erre az interjúra, és 5% kedvezményt kap a termek foglalásakor (ezt megteheti foglaláskor a "megjegyzés" mezőben, vagy elérhetőségeinken)!


Tekintse meg a termek fényképes adatlapját és foglalási naptárát:
Levendula tréningterem
Menta tréningterem

 

2021.07.13.

Pénznem
  • HUF (Ft)
  • EUR (Eur)
Nyelv választás
  • HU
  • EN