Milyen az ideális tárgyaló a mediációhoz?

Interjú-sorozatunkban különböző szakmák képviselői mondják el, milyen tárgyalóban a leghatékonyabb a megbeszélés, milyen szempontok alapján szoktak tárgyalót választani. Ebben a részben Dr. Murányi Ildikót, az Országos Mediátor Iroda vezetőjét kérdeztük.

 
dr_muranyi_ildiko_mediator_2

A mediátor szakmában mik a tárgyalóválasztás fő szempontjai, hogy zajlik egy tárgyalás, beszélgetés?
 
A mediáció nagyon diszkrét eljárás, titoktartási kötelezettség mellett dolgozunk, ezért mindenképpen fontos, hogy nagyon nyugodt legyen a tárgyalóhely. Ne járkáljanak keresztül rajtunk, ne legyen semmilyen zaj-behatás, ami megzavarná a feleket. Például a nagyon "trendi" üvegfalas szoba, amibe belátni az egyterű irodából, a mi munkánkhoz nem alkalmas. Tehát nekünk egy zárt, de világos és nyugodt teremre van szükségünk. Fontos továbbá, hogy a helyszín jól megközelíthető legyen az ügyfelek számára és legyen parkolóhely azoknak, akik gépkocsival érkeznek.
 
Azért mondjuk el, hogy mi a mediáció lényege...
 
A mediáció magyarul közvetítést jelent. Két fél vitájában egy semleges, pártatlan mediátor közvetít. Abban segíti a feleket, hogy minden lényeges szempontot, ami a vitájukhoz kapcsolódik, át tudjanak beszélni és megállapodásra jussanak. A mediátor nem ad tanácsot, viszont abban segíti a feleket, hogy tényleg olyan megállapodást találjanak, ami mind a két félnek elfogadható, tehát win-win; nyertes-nyertes eredménnyel záruljon a tárgyalás. Ez egy alternatív vitarendezési módszer, bármilyen konfliktus, nehéz helyzet rendezésére alkalmas. Jellemzően akkor fordulnak mediátorhoz a felek, amikor elakad a kommunikáció, mindig ugyanazokat a köröket futják, nem tudnak egyről a kettőre lépni, stb. Privát szférában és üzleti életben is végezzük a mediációt, tehát elég "univerzális".
 
A mediációval "meg lehet úszni" a bírósági eljárást?
 
Meg lehet előzni a pert, de folyamatban lévő perben is dönthetnek úgy a felek, hogy peren kívül megállapodnának. Erre is nagyon jó megoldás, mert egyrészt megegyezésre tudnak jutni, másrészt le tudják csökkenteni a költségeket és az időt is. A mediáció ugyanis nagyon gyors eljárás, akár napok-hetek alatt hozhat megoldást. Privát szférában jellemzően válási egyezségeknél használják a felek, hiszen ügyvéd nélkül, gyorsan, olcsón, úgy tudnak elválni, hogy végül az lesz az ítéletben, amiben ők előre megállapodtak. Egyfajta kiszámíthatóságot ad, és a bírósági eljárás gyakorlatilag már csak technikai levezetése lesz a folyamatnak. Ezáltal javulhat a kapcsolat és a kommunikáció is. Párkapcsolati problémák, családi viták, kisebb jelentőségű, polgári jogi jellegű ügyekben is működik a módszerünk.
 
Az üzleti életben mikor érdemes mediátorhoz fordulni?
 
Például, ha azt látjuk, hogy vezetők között, tulajdonosok között, munkáltató-munkavállaló között, egy cég és a külső partnerei között van konfliktus, vagy akár a cégen belüli csoportok között nem megy jól a munka, mert nem tudnak együttműködni, nem jó a kommunikáció, és így a hatékonyság sem. A cégeknek azért lehet nagyon jó megoldás a mediáció, mert egyrészt az üzleti hírnév védelme mindenek előtt áll, másrészt, mert a tényleg drága pereskedést meg lehet előzni; a mediáció költsége töredéke a peres eljárások költségének. Úgyhogy projekteket is lehet kísérni a mediációval és a vállalati konfliktuskezelésben pedig egy szuper jó módszer.
 
Mekkora, hány fős tárgyalóra szokott szükséged lenni?
 
A mediációban jellemzően két fél vesz részt plusz a mediátor, tehát három főre keresek termet általában. De vannak olyan esetek, amikor támogató személyt is behívnak. Ilyenkor elképzelhető, hogy négy-öt fővel béreljük a termet. És vannak azok az esetek, amikor csoportok között mediálunk, vagy csoporton belül, egy resztoratív kört csinálunk. Ebben az esetben nagyobb létszámmal számolunk: öttől akár tizenöt-húsz főig.
 
A berendezés milyen legyen? Egyáltalán, mennyire fontos?
 
A mediációban - ahogy talán minden területen - fontos, hogy ne legyen nagyon "lepusztult" a terem, hogy egy kulturált, tiszta helyre tudjunk menni. Nekünk nem szempont, hogy luxus berendezés legyen, sőt nem is feltétlenül jó. Igazából az a jó, ha semleges helyen tudnak a felek találkozni, és semmi olyan zavaró tényező nincs, ami a figyelmüket elvonja. Luxus körülményekre, nagyon színes képekre, szőnyegekre, brokát kárpitokra, extra design bútorokra nincs szükségünk. Itt az a fontos, hogy egy egyszerű, letisztult környezet legyen, ami inkább ingerszegény, hogy ne vonja el semmi a figyelmet, pontosan azért, hogy a felek a saját problémájukra tudjanak koncentrálni.
 
De azért modern legyen, vagy a régiesebb berendezés is megfelel?
 
Teljesen mindegy. Talán a modern, egyszerű, inkább a minimálhoz közelebb álló azért szerencsésebb, mert a régiesebb, klasszikus berendezés egy kicsit az ügyvédi irodára "hajaz" és a mediációban pont a hivatalos környezet miatti szorongató érzést szeretnénk feloldani. Egyébként az ügyvédek nagyon jól támogatják a mi munkánkat, és olyan is van, hogy épp az ügyvédi irodát béreljük ki a találkozásra. De a tökéletes, ideális helyszín a mediációra az semleges, nagyon egyszerű és semmi zavaró tényező nincsen benne. Ez azért nagyon fontos, mert a medicióban a legbelsőbb félelmeikről, lelki problémáikról is beszélünk. A mediátor feladata, hogy a bizalmat kiépítse és megnyíljanak a felek. És ebben nem csak az a fontos, hogy a mediátor mit és hogyan mond vagy hogyan jelenik meg, hanem az is, hogy a külsőségekben is meg tudjuk ezt támogatni. A legideálisabb számunkra a körasztal, ahol egyenlő távolságra tudunk elhelyezkedni egymásról, tehát még az ülésrendben is érvényesül a szimmetria: hogy a mediátor van középen, és tőle egyenlő távolságra a felek. Illetve, ha vannak támogató személyek, akik részt vesznek az eljárásban, azok pedig a felek mellett vagy mögött tudnak ülni.
 
Mivel szokás megkínálni az ügyfelet - egy pohár víz vagy három fogásos ebéd...?
 
Nincs három fogásos vacsora... Ami biztos, hogy ott van nálunk az asztalon, az a pohár víz és a papírzsebkendő - mert a legtöbb esetben előjönnek az érzelmek... Fontos még az óra, hogy az időt folyamatosan tudjuk figyelni. Ezen kívül toll és papír a jegyzeteléshez. És nyomtatási lehetőség - én mobil nyomtatóval vagyok felszerelve, mert mi a kollégáimmal együtt úgy dolgozunk, hogy járjuk az országot, és mindig az ügyfélhez közel keresünk tárgyalót.
 
WIFI-re szükség szokott lenni?
 
Nem feltétlenül, mert a saját telefonomról meg tudom osztani az internetet. Ha van térerő, akkor minden adott.
 
Mennyi idő egy-egy mediációs alkalom, hány órára kerestek tárgyalót?
 
Jellemzően két-három órára szoktuk bérelni a termeket. Egy alkalom maximum három óra. Nem tudjuk előre megmondani, hogy pontosan mennyi lesz. Az eljárás önkéntes, tehát bármikor úgy dönthet bármelyik fél, hogy nem szeretné tovább folytatni. Akkor ezt jelzi felénk és lezárjuk az eljárást. De azért az ritka, hogy valaki fél óra-egy óra után felpattan. Az a jellemző, hogy a két-három órát ki is töltik a felek. Szerencsére nálunk nagyon magas a megállapodási arány: 90 százalék fölötti. Tehát többnyire úgy tudnak távozni a felek, hogy megszületik a megállapodásuk, és azt mi ott helyben ki is nyomtatjuk, ők pedig aláírják.
 
Mennyi utazással számolsz egy-egy tárgyalásra? Az ügyfeleidnek ezek szerint nem kell utaznia...
 
Attól függ, hogy hogyan tudjuk megoldani a helyszínt, de megpróbálunk nekik közel lévő tárgyalót keresni. Általában szeretik az ügyfelek, ha nem kell messzire menni, mert lehet, hogy munkából rohannak oda, vagy a gyerek felügyeletét csak pár órára tudják megoldani - ilyenkor nekik nagyon nagy könnyebbség, ha hozzájuk közel találunk megfelelő termet. Viszont olyan is van, aki kifejezetten azt kéri, hogy ne a saját falujában-városában találkozzunk.
 
Ezek szerint te általában akár több óra utazást is rászánsz egy-egy találkozóra...
 
Igen, mert a szolgáltatást az egész országban elérhetővé tettük. Gyakorlatilag mióta az Országos Mediátor Iroda elindult, folyamatosan építjük a stratégiai kapcsolatainkat, nemcsak mediátorokkal, hanem jogászokkal, pszichológusokkal, szociális szakemberekkel, vállalkozásfejlesztőkkel, üzleti tanácsadókkal, inkubátorházakkal, és nem csak a helyszínt keressük - nyilván elsődlegesen azt is -, de a stratégiai partnerséget, akikkel együtt tudunk dolgozni. Ugyanis az adott ügyben mindig ott helyben derül ki, hogy a probléma, amivel hozzánk fordultak, pontosan hol gyökerezik, mi van még mellette, és lehet, hogy a mi kompetenciánk csak bizonyos mértékig terjed. Ilyenkor azt szoktuk mondani, hogy "én eddig tudtam segíteni, viszont ajánlom kollégámat, akinél még jobb kezekben lesznek". És az ilyen szakmai ajánlások nagyon jól működnek mindegyik irányban.
 
Mi a legfontosabb szempont egy tárgyaló kiválasztásánál? Az ár? A megközelíthetőség?
 
A közvetítői törvény lehetőséget ad arra, hogy a mediáció díján felül a költségeket térítsék a mediátornak az ügyfelek, viszont nekünk az az üzletpolitikánk, hogy ezeket a költségeket nem terheljük rájuk. Ez viszont azt jelenti, hogy a terembérlés, a benzin, az autópálya matrica, a parkolás mind a mi költségünk, így nyilvánvalóan előnyösebbek nekünk azok a helyszínek, ahol könnyen és olcsón lehet parkolni, ahol a bérleti díj "barátibb". Az nehézség még, hogy nem tudjuk előre, hogy két vagy három óra lesz a tárgyalás. Emiatt az az ideális partner, aki a felhasznált órák díját számlázza, nem kell kifizetni három órát, ha az ügyfél csak egy órát volt ott. Úgyhogy mi előnyben részesítjük az olyan helyszíneket, ahol rugalmasabban tudnak ehhez hozzáállni.

Készítette: Flanek Éva, Meety

2021. június

Pénznem
  • HUF (Ft)
  • EUR (Eur)
Nyelv választás
  • HU
  • EN