Interjú az Üzleti Kör alapítójával, Kocsis Zsuzsannával, és szervezőjével, Magyari Ildikóval
A cégvezetők nagy része tisztában van vele, hogy a kapcsolatépítés a hatékonyság szempontjából kulcsfontosságú. Nehéz azonban választani azok között az üzleti klubok, közösségek, csoportok között, akikhez ebből a célból - különböző feltételekkel - csatlakozni lehet. 2021 decemberében hat ilyen szervezet vezetőjével készítettünk részletes, gyakorlati kérdéseket tisztázó interjúkat, hogy segítsenek dönteni. Sorozatunk folytatódik, ezúttal az Üzleti Kör rendezvényén jártunk.
Nagyon barátságos nálatok a légkör, nagyon jó a közeg - ezt hogy éritek, hogy értétek el? Tesztek érte valamit, vagy csak így alakult...? Van valamilyen szűrő a rendszeretekben?
Magyari Ildikó, az Üzleti Kör szervezője, pénzügyi tanácsadó:
Ahogy Zsuzsi mondta az eseményünkön: nálunk “emberi szűrő” van, tehát itt mindenki elsősorban ember, amellett, hogy szakember. Mindannyian megfordultunk már több üzleti klubban, és így, a tapasztalataink alapján, nagyjából érezzük, hogy ki való ide - eleve őket hívjuk meg...
Kocsis Zsuzsanna, az Üzleti Kör alapítója, pályázatíró:
Hogy mivel érjük el ezt a nagyon személyes légkört: pont a személyes megszólítással. Amikor kezdődött ez az egész történet, akkor bárkinek, aki a Facebook-on bejelölte az eseményt, azonnal írtam egy személyes üzenetet, amiben megkérdeztem, hogy mi keltette fel az érdeklődését. Ebből el tudott indulni egy beszélgetés, és az érdeklődő már úgy jöhetett hozzánk, hogy tudta, hová érkezik, mert legalább engem ismert. Ez pedig neki is megkönnyítette az indulást.
A találkozók utáni első másfél évben pedig mindenkit felhívtam egyesével, és legalább fél órát szántam arra, hogy visszajelzést kérjek tőle: hogy érezte magát, meséljen még, mi az, ami segítség lenne neki. És emiatt jött legközelebb is...
M.I.:
Szerintem a szervezők személyén is sok múlik, hiszen nem mindegy, kivel beszél elsőnek az érdeklődő, ki a kapcsolattartó. A legridegebb környezetben is számít, ha van kapaszkodód, ha van arca az adott szervezetnek. Az is nagyon meghatározó tud lenni, ha ismered az előadót. A szervezés nem mindig feltétlenül tudatos tevékenység nálunk - valószínűleg ösztönös is, hogy kiket hívunk el.
Az Üzleti Kör működése annyiban mindenképp eltér az általunk eddig megismert kapcsolatépítő szervezetektől, hogy egyikőtöknek sem a klubvezetés a fő profilja. Beleszeretett-e valamelyikőtök annyira ebbe az egészbe, hogy előbb-utóbb ilyen tekintetben is profi irányba mentek el?
M.I.:
Jó kérdés - én nagyon jól érzem magam ebben a szerepben... Nyilván lehet üzleti alapon is működni, beszélgetünk is erről. Nekem a pénzügyi tanácsadás és közvetítés a hivatásom, amellyel nagyon szeretek foglalkozni... Összességében, nem hiszem, hogy az Üzleti Kör szervezése lesz számomra a fő csapásirány, mert sokkal több dolog érdekel az életben és az üzleti életben is...
K.Zs.:
Szerintem pont az a lényeg, hogy az Üzleti Körben nincsen senki, akinek ez adja a napi kenyerét. Pont ez a varázsa. Nincs bevételkényszer. Nyilván, a saját szakmájában van mindenkinek...
Mennyi időt, hányan foglalkoztok az Üzleti Körrel?
K.Zs.:
Már hatan dolgozunk benne, kettőnkön kívül Ferencsik Beatrix, Kószóné Papp Ildikó, Palich Gabriella és Várnagy Borbála. Szerintem átlagosan napi egy-másfél órát foglalkozunk vele, ha összeadjuk mindenki idejét.
Meddig lehet ezt így csinálni? Mikor jönnek a szigorú szabályok, a több százezres tagdíj...?
K.Zs.:
Jó kérdés... Én pályázatíró vagyok, az az álmom, hogy pályázati forrásból tudjon működni az Üzleti Kör. Adtam is be pályázatokat nemzetközi forrásra, magyar forrásra, ezidáig sikertelenül. Közeledünk hozzá, hogy a megfelelő színvonal és a fejlődés biztosításához támogatást kérjünk a tagoktól. Gondolkodunk a konstrukción és a mértékén is. Van néhány szokványosnak nem mondható, ám annál izgalmasabb ötletünk:)
Itt kettős elköteleződésről van szó. A résztvevők, a tagság szempontjából elköteleződést jelent, hogy fizetnek valamiért vagy energiát tesznek a fejlesztésébe - ennek egyébként azért is van jelentősége, mert egyre inkább tapasztaljuk, hogy az emberek nem feltétlenül veszik komolyan azt, ami ingyen van. A szervezők oldaláról pedig, ha tudom, hogy a tagság nem csak az idejét, hanem a pénzét is áldozza arra, hogy minőséget kapjon, akkor kutyakötelességünk azt nyújtani, amit ők elvárnak.
Mi az, amit tudatosan máshogy csináltok, mint a többiek, a többi vállalkozói klub?
K.Zs.:
Tudatosan semmit...
Mivel tudjátok segíteni a tagokat a rendezvényeken való részvételen kívül?
K.Zs.:
Van egy zárt Facebook csoportunk, ahová azok a tagok kapnak meghívót, akik már valaha jártak a körünkben. Innentől kezdve, aki Üzleti Körös, megismeri a többiek elérhetőségét, és nyugodtan fel tudják venni a kapcsolatot a találkozókon kívül is.
M.I.:
Közös előfizetésekkel is segítjük a tagokat - így a vállalkozások kedvezményesen juthatnak hozzá bizonyos, számukra fontos szolgáltatásokhoz, amit önállóan esetleg nem engedhetnének meg maguknak.
Hogyan néznek ki, hogyan zajlanak, az eseményeitek?
K.Zs.:
Kéthetente találkozunk, másfél óra egy találkozó. Ilyenkor a résztvevők bemutatkoznak, elmesélik az aktuális sikereiket, ajánlásokat kérnek és kapnak. Mindig másik tagunk kap lehetőséget előadást tartani - az előadókhoz mindig az a kérésünk, hogy instant használható tudást adjanak át. Azért találkozunk, mert a vállalkozásunkat akarjuk fejleszteni - ha olyan tudást kapunk, amit be tudunk építeni az életünkbe, akkor azt azonnal használjuk. Ha pedig elakadunk egy területen, tudni fogjuk, ki az a szakértő, akihez fordulhatunk, és igénybe tudjuk venni az ő szolgáltatását.
M.I.:
Én még azt is hozzátenném, hogy a tapasztalataink szerint a vállalkozásoknak, vállalkozóknak kettő nagyon fontos dolguk van: az egyik a tudásmegosztás, a tudásban való fejlődés, a másik pedig az üzleti kapcsolatok teremtése. Ezeket tudjuk egyszerre, kötetlen légkörben átadni, ez az, ami mindenkinek hasznos. És úgy gondoljuk, hogy erre kéthetente másfél óra mindenki számára elérhető.
Milyen időpontban, hol találkoztok?
K.Zs.:
Pénteken délelőtt kilenctől fél tízig tartjuk a találkozókat, kéthetente. Az egyik alkalom mindig személyes, a Kertvárosi Kamrában gyűlünk össze, a másik alkalmat pedig online szoktuk megtartani. Mivel a Covid idején szerveződtünk, vannak olyan résztvevőink, akik Zákányszékről, Pomázról, Székesfehérvárról, sőt, Németországból, Spanyolországból jelentkeznek be...
Hány tagotok van, egy-egy rendezvényen hányan vannak jelen?
K.Zs.:
Eddig összesen 99 vállalkozó látogatta meg az Üzleti Kör eseményeit, egyszerre jellemzően 10-15 fő szokott jelen lenni.
Ugyanaz a 10-15 ember jön rendszeresen, vagy változó?
K.Zs.:
Van egy “kemény mag”, pár tag, aki többnyire ott van, és van rajtuk kívül 20-25 fő, akik változó gyakorisággal látogatják az eseményeket. Annyi tagunk, és annyi vendéghívásunk van, hogy cserélődnek a résztvevők, és mindig lehet legalább egy-két új emberrel találkozni.
Az eseményeken töltött időn kívül mennyi időt érdemes szánni az ott szerzett kapcsolatok feldolgozására? Hogyan lehet legjobban kiaknázni a lehetőségeket, amit az Üzleti Kör nyújt?
K.Zs.:
Ez az a típusú tevékenység, amiből minél több, annál jobb... De nincs meghatározva - mindenki a saját vérmérséklete szerint üzletel.
M.I.:
Mi azt ajánljuk a résztvevőknek, hogy vegyék fel a kapcsolatot azokkal, akik valamiért izgalmasak lehetnek számukra, akikhez tudnak kapcsolódni. Semmi módon nem kérjük ezt számon, nincs ennek nyilvántartása. Minden vállalkozónak a saját belátására van bízva, hogy mennyire érzi ezt fontosnak, hasznosnak.
A találkozóitok helyszínének kiválasztásával, kialakításával kapcsolatban mik voltak a szempontok?
M.I.:
A Covid miatt eleinte az online térben “futott fel” az Üzleti Kör, nagyon örültünk, mikor végre lehetett személyesen is találkozni. Roppant izgalmas volt egyébként, mert hiába csak online ismertünk sokakat, olyan volt, mintha már régi személyes ismerősök lennénk. Utána alakult ki, hogy ha már nekem, mint tagnak van egy rendezvényhelyszínem, használjuk ki - a tagok pedig megszerették.
K.Zs.:
Úgy gondolkozunk, hogy ha már házon belül meg tudjuk oldani, akkor oldjuk is meg.
Mennyi idő után lehet vagy kell érezni az eredményét annak, hogy valaki Üzleti Kör tag? Mi történik, ha valaki csatlakozik, de úgy érzi, hogy nem profitál belőle?
K.Zs.:
Akkor nem jön:)
M.I.:
Nekem van egy olyan elméletem - a gyakorlat alapján -, hogy egy üzleti kör, vagy networking szervezet tagság egy üzleti eszköz, amit meg kell tanulni használni.
Az Üzleti Kör nagyon jó alkalom és hely arra, hogy egy vállalkozó viszonylag biztonságos környezetben kezdhesse el gyakorolni ezt a tudást. Gyakorolhatja a bemutatkozást, az előadást, az ajánláskérést, az ajánlás-adást, a vendéghívást. És itt olyan a környezet - ahogy a tagjaink épp ma meg is fogalmazták -, hogy nem “ciki” bénának lenni, nem “ciki” segítséget kérni.
Kinek, milyen típusú vállalkozóknak ajánlott az Üzleti Kör, és kinek nem ajánljátok, hogy jöjjön?
K.Zs.:
Kell, hogy a vállalkozónak legyen valamennyi - akár negatív - tapasztalata, ami alapján fog tudni fejlődni, mert már fog tudni kérdezni. Aki még nagyon kezdő, annak nem lesz hasznos az itteni tudásmegosztás, mert nem arról szól, hogy “hogyan válassz könyvelőt”, vagy “milyen adózási formában gondolkozz”, stb.
Egyébként érdekes tapasztalat, hogy nem is marad itt, aki csak azért jön, hogy “vigyen, hogy kapjon” - többnyire minden rendszeres résztvevőnek van valamije, amit ő hozzá tud adni a csoporthoz.
Van olyan, hogy esetleg egy idő után már nem fog tudni többet hozni a tagság?
M.I.:
Nem hiszem, hogy lenne ilyen. Mindig lehet újat tanulni. Állandóan változó környezetben élünk. Az aktuális problémákat pedig nyugodtan felvetheted a többieknek, és akár még választ is kapsz rá... A legjobb gyakorlatokat is meg tudjuk osztani. Szervezői oldalról pedig törekszünk arra, hogy változatos és élvezetes legyen a részvétel annak is, aki már évek óta velünk tart, és annak is, aki most van itt először.
Mik a csatlakozás feltételei?
K.Zs.:
Itt kell lenni....
Milyen költségekkel jár a csatlakozás és az egyes találkozók?
K.Zs.:
Magának a tagságnak egyelőre nincs költsége. A személyes találkozókon a helyszín üzemeltetéséhez szoktunk hozzájárulást kérni.
Ha egy-egy közös összejövetelen felkeltik egymás érdeklődését a vállalkozók, és szeretnének tovább beszélgetni, akkor hol tudnak leülni? Van erre jól bevált megoldásotok?
K.Zs.:
A tagságban is van több, erre alkalmas helyszín: akár maga a Kertvárosi Kamra, akár a Patent. És ott a Meety:)
Az interjút készítette: Flanek Éva, 2022. június 10-én
A szöveg jogtulajdonosa a Meety Teremközvetítő Portál. Bármilyen felhasználással kapcsolatban egyeztetés, a szerző és a jogtulajdonos hozzájárulása szükséges. (Kapcsolat: flanek.eva@meety.hu)