Interjú a Gastro Business Club elnökével, Sibisanu Emillel
A cégvezetők nagy része tisztában van vele, hogy a kapcsolatépítés az üzleti hatékonyság szempontjából kulcsfontosságú. Nehéz azonban választani azok között az üzleti klubok, közösségek, csoportok között, akikhez ebből a célból - különböző feltételekkel - csatlakozni lehet. Sorozatunk célja, hogy az egyes szervezetek vezetőivel készült részletes, gyakorlati kérdéseket tisztázó interjúk segítsenek dönteni.
Többször mondtad, hogy nem igazán sorolod magatokat a kapcsolatépítő cégek közé, más is a célcsoportotok. Mi a különbség?
Igazából kapcsolatépítünk, csak kicsit más formában, mint mások. Mi az élményszerűséget visszük be, ez, az, ami megkülönböztet bennünket. A gasztronómiát és az élményprogramokat használjuk, ezek az erősségeink. Az utóbbi időben nagyobb piaccal kezdtünk foglalkozni: Kárpát-medence irányába bővítünk, fejlesztünk. Olyan cégekkel működünk együtt, akik több környező országban jelen vannak, esetleg arrafelé szeretnének bővülni, vagy éppen szeretnének Magyarországra jönni. Ez most a mi célpiacunk, célirányunk. Székelyföldi vagyok, üzemeltettem ott tíz évvel ezelőtt egy borklubot is, és mi nyitottuk meg annak idején az Erdélyi Borfesztiválokat. Tehát a rendezvényszervezésben is benne voltunk és összegyűjtöttük a helyi vállalkozókat. Azóta is élő a kapcsolatunk az erdélyi üzletemberekkel. Három-négy éve kezdtünk újra “építkezni” arrafelé: nagyon jó kapcsolatot ápolunk a Romániai Magyar Üzleti Egyesülettel, akikkel közös rendezvényeink is lesznek. 2019-ben hoztuk meg azt a döntést, hogy elkezdünk bővülni Kárpát-medence irányába, 2020-ban el is indultunk: Dunaszerdahelyen, Felvidéken, a MOL Arénában szerveztünk egy nagyon sikeres üzletember találkozót. Ez pont 2020 márciusában, a járvány előtt volt. Szerettük volna folytatni a nyugat-magyarországi bővüléssel: Balaton illetve Győr térséggel, azután pedig Erdély volt a terv. A vírushelyzet és a zárás miatt picit felfüggesztettük a terveinket, és végül idén télen kezdtük el az online tér segítségével átfogni a Kárpát-medencét, azóta pedig beindítottuk a balatoni és győri rendezvényeinket is.
Hadd kérdezzek közbe: az online mennyire tudja kiváltani a személyes eseményt?
Azt szoktam mondani, hogy az online kb. egy fél lépcső, nem egy teljes lépcső. De az is jobb, mint a semmi. Úgy gondolom, hogy az online a meglévő kapcsolatok ápolására alkalmasabb, mint az újak létrehozására. De, ha van egy erős mag, bázis, és jó hangulatú a rendezvény, akkor ez az újakat is meg tudja fogni. A nagy létszámú rendezvény online-on nem annyira működőképes kapcsolatépítés szempontból, a kis létszámú esetleg igen. Mi az online eseményeinket úgy szerveztük, hogy minden alkalomra kiküldtünk egy gasztronómiai csomagot: 3-4 palack bort, csokoládét, szarvasgombát, volt, mikor könyvet, borospoharat, és online platformokon “találkoztak” a résztvevők. Behívtuk az online térbe a borászokat, termelőket az üzletemberek mellé, és ők mutatták be csomag tartalmát. Igyekeztünk minél élőbbé és dinamikusabbá tenni az eseményt - erre jó volt a panelbeszélgetés formátum, és segített a technika, a kamerabeállások. Ettől függetlenül úgy gondolom, hogy az online nem tudja kiváltani a személyes találkozást. Lehet egy gyors egyeztetésnél nagyon hatékony, de mikor új dolgot akarunk létrehozni, arra az online nem igazán alkalmas.
Jól érzékelem, hogy nálatok a hangsúly inkább a kellemes időtöltésen, különleges programokon van, és nem közvetlenül a kapcsolatépítés a cél?
A kapcsolatépítésben először az ember-ember közötti kapcsolatnak kialakulnia, nem az üzlet oldaláról kell ezt megközelíteni. Egy őszinte, bizalmi kapcsolat kiépítése a legfontosabb, és mi ehhez használunk különböző élményprogramokat. Nagyon alkalmasak rá a szabadidős élményprogramok - mi ebben elég erősek vagyunk, hiszen 15-20 éves tapasztalatunk van ezen a téren. Ezzel foglalkoztunk civil vonalon a Sport- és Borbarátok Egyesületével, és ezen dolgoztunk a cégünkkel, a Special Business Events-el, amely nagyvállalati rendezvényszervezéssel foglalkozik. Az Egyesületnek a szabadidős élményprogramok voltak az alapprogramjai, a cégeknél pedig megismertük mind a cégvezetők, mind a dolgozók igényeit, amellett, hogy mindig meghatározott cél állt a középpontban. Ennek a kettőnek az ötvözete, a “hibridje” a Gastro Business Club.
A meghatározott cél - a csapatépítő programokon kívül - például a céges születésnap ünneplése, akár egy teljes éven keresztül... Ezt mekkora cégeknek, kiknek ajánljátok?
Az elmúlt 10-15 évben nagyon sokféle nagyvállalati rendezvényt szerveztünk: dolgoztunk telekommunikációs cégekkel, bankokkal, autógyártókkal, FMCG cégekkel, tévékkel. Az első nagy - 140 fős - vállalati rendezvényünk 2006-ban volt, Erdélyben. A kiemelt ügyfél-partner találkozókban vagyunk a legerősebbek. Ezekből jön áttételesen egy karácsonyi ünnepség, vacsora, innen továbblépve pedig egy egész éves céges stratégiában a kerek évfordulós, jubileumi ünnepségek, bevonva a munkavállalói részt, bevonva az ügyfeleket-partnereket, akár a piaci szereplőket is. Tehát meglehetősen komplex stratégiát alakítunk ki és valósítunk meg ilyenkor.
Hogyan néznek ki, mikor vannak, hogyan zajlanak a különböző eseményeitek? Láttam a honlapotokon, hogy tartotok "Executive est"-eket Budapesten és vidéken, operatív vezetői találkozókat, zárt körű networking és kapcsolatépítő élményprogramokat... Melyik kinek szól, miről szól?
Az üzletépítő klubok, szervezetek közül mi voltunk az elsők, akik külön vettük az ügyvezetői és az operatív vezetői szintet a nagyvállalatoknál. Ezt ezelőtt öt-hat évvel a piac nem értette és nehezen is működött az elején. Aztán kb. a pandémiáig ez nagyon szépen beállt, az operatív vezetőknek szervezett események is gyönyörűen felfejlődtek, megerősödtek, és szívesen jártak az ügyvezetők is. Ez annak köszönhető, hogy számukra értékes tartalmat tudtunk adni, számukra fontos meghívottakat és témákat tudtunk választani a meglévő erős gasztro-vonalunk mellé. Élményprogramok tekintetében pedig elég színes a kínálatunk a múltunkból adódóan: golf, síelés, vitorlázás a Balatonon, gasztro-túrák, és ezek mindenféle kombinációja.
Miben segítik az események a tagjaitokat?
A fő tevékenységünk ezelőtt a nagyvállalati rendezvényszervezés volt, és e mellett működtettünk egy kis létszámú - huszonegynéhány fős - klubot. Maguk a rendezvények is nagyon eredményes eszközként működtek ügyfélszerzés, ügyfélmegtartás szempontból. A klubtagok pedig sokat profitálnak abból, hogy örökké hozunk be új embereket, új cégeket. Nagy volt a “pörgés”, hiszen az elmúlt 15 évben Egyesületi szinten több, mint 5000 ember fordult meg nálunk. A klubos üzleti kontaktlistánkban 700 üzletember szerepel, tehát elég nagy holdudvarral, nagy merítésből tudunk dolgozni. A pandémia miatt sok mindent újra kellett gondolnunk. Meghoztuk a döntést, hogy kilépünk a Kárpát-medencébe, és a klub tekintetében a 20 fő körüli létszámról a 100-150 fő körüli méretre egy-két éven belül.
Egy klubon belül, vagy több csoportot hoztok létre?
Ennek most dolgozzuk ki a struktúráját. Több csoportra lesz szükség, több fajta szintezéssel. Még számunkra is kérdés, hogy mi lesz a legműködőképesebb és hogyan tudjuk a fejlesztés során ezt a szűrtséget, színvonalat megtartani, mert az a legfontosabb.
Hangsúlyozzátok, hogy zárt körű, ajánláson alapuló a klub - hogyan lehet bekerülni, milyen szűrőket építetek be?
Úgy gondolom, hogy ettől működik jól a klub, emiatt mindenképp szem előtt tartjuk, hogy ezt a zártságot, szűrtséget meg tudjuk őrizni. Lényeges, hogy bensőséges, majdnemhogy családi hangulatot érezzenek a klubtagok és a vendégeink. Ezt úgy értük el, hogy a “magot” eleve jól kiválasztottuk, és igyekeztünk mi behívni embereket. Kívülről bejutni két klubtag ajánlásával lehet.
Vendégként is?
Vendégként be lehet “kukkantani” két alkalommal: el lehet jönni két rendezvényre, megnézni, hogy hogyan zajlik.
Ki lehet nálatok vendég?
Akit mi meghívunk vagy valamelyik klubtagunk meghív. Tehát gyakorlatilag külső jelentkező nem szokott lenni, mert nem is nagyon tudnak rólunk. Nem reklámozzuk magunkat igazából, csak kapcsolati körön belül működünk. Az ajánlási rendszerrel próbáljuk a szűrtséget megőrizni.
Kik az előadók és milyen témák a jellemzők?
Két vagy három pólusú egy-egy rendezvényünk. Ezek az esték üzleti és társadalmi eseményekként működnek. Mindig van egy üzleti meghívottunk; általában egy karizmatikus vezető, aki valami jót már létrehozott, de az egyik fő célunk, hogy az ő emberi oldalát is bemutassuk. Emellett mindig hívunk egy borászt, aki ihlet egyfajta étel párosítást is, amit mesterséfekkel valósítunk meg. Öt-hat éve Buday Péter mesterszakács kreálja az executive estekre az étkeket a borokhoz, az operatív vezetői esteken pedig a Budai Gesztenyés Nagyvendéglő hozza az étel-ital párosításokat. Úgyhogy ezek nagyon jó hangulatú vacsorák, ahol a kapcsolatépítés nem izzadtságszagú, hanem kellemes társadalmi eseményként zajlik.
Mivel segítitek a tagokat az eseményeken való részvételen túl?
Háttérmunkából igyekszünk segíteni a kapcsolatépítést, ami látszólag nagyon könnyű, laza, természetes... Ennek gyakorlati része például, hogy a rendezvények előtt kiküldjük a vendéglistát, és a klubtagjaink kérhetik, hogy kivel szeretnének egy asztalhoz ülni - igyekszünk az ilyen kéréseknek eleget tenni, hiszen számukra fontos lehet, hogy erősítsék a már meglévő kapcsolatokat, vagy újakat hozzanak létre. Emellett információkkal látjuk el a klubtagjainkat.
Összekötéseket is csináltok?
Igen, általában a rendezvények után. Nagyobb horderejű kérdéseknél ez történhet akár egy üzleti ebéd keretében is, amin én magam is részt veszek, vagy a kolléganőm segít. Az összekötések nálunk elég személyesek, pont a kis létszámból adódóan. Azt át kell gondolnunk, hogy az új rendszerben pontosan hogyan fog ez működni.
Hogyan lehet legjobban kiaknázni a Gastro Business Club tagságot?
Az egyik, ami ezt segíti, és amit működőképesnek látunk, a klubtagok találkoztatása. Hiszen látszólag ismerik egymást, de nem annyira - erre igyekszünk egy kicsit “rádolgozni”. Éppen ezért hozunk létre iparági fórumokat, például digitalizáció-informatika területén, vagy építőipar-ingatlan témában. Összehozzuk az érdekelteket, és igyekszünk inputokat adni, hogy hogyan ismerkedjenek, igyekszünk segíteni, hogy menjenek a szakma mélyére és találjanak együttműködési pontokat. Nagyon sok olyan tagunk van, aki a vállalatigazgatásban vagy vezetőként már “megérkezett”, de fontos neki, hogy hasonszőrű emberek között lehessen. Tehát a “klub jelleg” fontosabb számukra, mint hogy nem tudom hány új üzletet szerezzenek... Számunkra is meglepő volt, mikor gyors felmérést végeztünk, és ez jött ki eredménynek. Ami még nagyon jól működik, azok a Mastermind, mesterelme csoportok.
Ezek hány fősek, miről szólnak?
Ezek 6-10 fős csoportok, igyekszünk hasonló méretű, érdekeltségű cégeket, vagy hasonló problémákkal küzdő cégeket, cégvezetőket összetenni egy csoportba. Az első csoport a nagyvállalati vezetők - elég vegyes iparágakból érkeznek, pont ezért nagyon érdekes. A következő csoportot a vállalkozás tulajdonosok számára hozzuk létre, mert ők teljesen más kihívásokkal küzdenek, más a motiváció, az igények, a szemszög, és a megoldandó problémák.
Vidéki, sőt, határon túli eseményeket is szerveztek - a tagjaitok között mennyi a vidéki, illetve határon túli vállalkozás?
Győrből például jó páran vannak, de járnak át a győri eseményre Dunaszerdahelyről és fordítva... A budapestiek is járnak a vidéki rendezvényekre, tehát elindult ez a folyamat.
Milyen gyakran találkoznak a tagok?
Havonta vannak a borvacsorás estjeink, és azonkívül egy-egy Mastermind alkalom, az iparági fórumok, és a tagoknak külön találkozók. Úgyhogy havonta két-három találkozás a jellemző.
Mennyi idő után lehet vagy kell érezni az eredményét annak, hogy valaki Gastro Business Club tag? Mi történik, ha valaki csatlakozik, de úgy érzi, hogy nem profitál belőle? Mennyire jellemző nálatok a lemorzsolódás?
Mindenhol van természetes szelekció - nálunk is. Mi nem "hunter" típusú üzleti klub vagyunk, hanem inkább "farming" szemléletűek, ezért az együttlét majdnemhogy fontosabb, mint az eredmény. Nyilván fontos az eredmény is... Félév-egy év után többnyire kiderül, hogy egy új tag - a kellemes időtöltésen kívül - mennyire tud profitálni magából a klubból, illetve az itt szerzett kapcsolati tőkéből. Nem vagyunk “katonásak”: ha valaki hozzánk fordul, akkor segítünk, de nem erőltetünk semmit és házi feladatokat sem adunk senkinek. Aki proaktív, az nagyon jól “ki tudja kaparni a gesztenyét” a segítségünkkel.
Milyen költségekkel jár a csatlakozás és az egyes programok? Ahogy érzékelem, más nagyságrendű összegbe kerül egy ilyen programon való részvétel, mint mondjuk elmenni egy étterembe ebédelni...
Egy operatív, illetve executive esten való részvétel 30-40 ezer forint jelenleg. Ebben benne van maga a borvacsora, de az igazi érték a szűrt, válogatott közösség összeszervezése és működtetése. Az élményprogramok ára általában 25 ezer és 50 ezer forint között mozog; ha szállásra is szükség van, akkor annak az ára még hozzájön. A tagdíjak különböző csomagok, amik tartalmazzák a programokon való részvételi díjak egy részét, és kedvezmények járnak hozzájuk. Most állítunk össze új csomagokat, a tervezett változtatásokhoz igazodva, úgyhogy erről még nem mondanék konkrétumot.
Meety-ként tőletek is megkérdezem: ha felkeltik egymás érdeklődését a tagok egy eseményen, és szeretnének tovább beszélgetni, mit szoktatok javasolni, hol üljenek le?
A komolyabb beszélgetésekhez nyugodt helyet szoktak keresni, és meg szokták tudni oldani a találkozást. Ha szükség van rá, akkor a saját kis klubtermünkben is össze tudjuk hozni őket - a csomagjaink némelyikébe is bele fog kerülni a szolgáltatás részeként, hogy biztosítunk számukra megfelelő helyet, szervizkörnyezetet. De az sem ritka, hogy elmegyünk vacsorázni, vagy egy élményprogramot szervezünk nekik - ez nagyon vegyes igazából.
Kinek ajánlott a tagság, és kinek nem?
Leginkább a közép- és nagyvállalatoknak, közülük is leginkább azoknak, akik több országban jelen vannak, vagy a határon túlra szeretnének bővülni. Emellett azoknak a nagy cégeknek, akik több szinten - például ügyvezetői és operatív vezető szinten is - részt tudnak venni a klub életében. Nem csak cégek vannak nálunk; tagunk például a Budapesti Gazdasági Egyetem is. Ők is több szinten, több formában képviseltetik magukat a klubban: a rektorhelyettessel, a rektorral, illetve a vállalati kapcsolatokért felelős vezetőjükkel. Akkor tudunk erős vonalat építeni egy céghez, ha több szinten csatlakozunk és akkor tudunk eredményesek lenni, hiszen így mindig a megfelelő szinten tudjuk őket megszólítani. Olyan vezetőknek ajánljuk a klubot, akik egy emberileg, jellemileg jó társasághoz szeretnének csatlakozni, olyanok közé, akik már jó dolgokat valósítottak meg az életben, és továbbra is terveznek megvalósítani dolgokat. Azoknak a cégeknek nem ajánljuk, akik gyorsan le akarnak vadászni, be akarnak zsebelni jó pár kapcsolatot és abból csodát faragni pillanatokon belül. Ez nem szokott működni, és csalódnak is az ilyen cégek. Úgyhogy igyekszünk már az elején szólni, ha ilyet látunk, és ezeknek a cégeknek nem szoktuk javasolni a csatlakozást.
Az interjút készítette: Flanek Éva, 2021. november 4-én
A szöveg jogtulajdonosa a Meety Teremközvetítő Portál. Bármilyen felhasználással kapcsolatban egyeztetés, a szerző és a jogtulajdonos hozzájárulása szükséges. (Kapcsolat: flanek.eva@meety.hu)